کد مطلب:1297 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:440

نبش قبر
مسأله 648 ـ نبش قبر مسلمان، یعنی شكافتن قبر او اگر چه طفل یا دیوانه باشد حرام است، ولی اگر بدنش از بین رفته و خاك شده باشد اشكال ندارد.



مسأله 649 ـ نبش قبر امامزاده ها و شهدا و علما و صلحا اگر چه سالها بر آن گذشته باشد حرام است.



مسأله 650 ـ شكافتن قبر در چند مورد حرام نیست: اول آنكه میت در زمین غصبی دفن شده باشد و مالك زمین راضی نشود كه در آنجا بماند. دوم آنكه كفن یا چیز دیگری كه با میت دفن شده غصبی باشد و صاحب آن راضی نشود كه در قبر بماند و همچنین است اگر چیزی از مال خود میت كه بورثه او رسیده با او دفن شده باشد و ورثه راضی نشوند كه آن چیز در قبر بماند، ولی اگر وصیت كرده باشد كه دعا یا قرآن یا انگشتری را با او دفن كنند، برای بیرون آوردن اینها نمی توانند قبر را بشكافند. سوم آنكه میت بی غسل یا بی كفن دفن شده باشد، یا بفهمند غسلش باطل بوده، یا به غیر دستور شرع كفن شده، یا در قبر او را رو به قبله نگذاشته اند. چهارم آنكه برای ثابت شدن حقی بخواهند بدن میت را ببینند. پنجم آنكه میت را در جائی كه بی احترامی به اوست مثل قبرستان كفار یا جائی كه كثافات و خاكروبه می ریزند دفن كرده باشند. ششم آنكه برای یك مطلب شرعی كه اهمیت آن از شكافتن قبر بیشتر است قبر را بشكافند، مثلاً بخواهند بچه زنده را از شكم زن حامله ای كه دفنش كرده اند بیرون آورند. هفتم آنكه بترسند درنده ای بدن میت را پاره كند، یا سیل او را ببرد، یا دشمن بیرون آورد. هشتم آنكه قسمتی از بدن میت را كه با او دفن نشده بخواهند دفن كنند، ولی احتیاط واجب آنست كه آن قسمت از بدن را طوری در قبر بگذارند كه بدن میت دیده نشود. و جواز نبش در موارد مذكوره در صورتی است كه موجب هتك میت نباشد و چنانچه موجب هتك و بیرون آمدن بوی او یا جدا شدن اعضای او مثلاً باشد باید ملاحظه اهم را نمود.